Čuvari zmajeva O IGRI

Mihael Mencel je jedan od mojih omiljenih ilustratora igara. Još od vremena Stubova Zemlje i njegovog izometrijskog predstavljanja terena koji su me podsećali na prelepe dvodimenzionalne strateške video igre na kojima sam odrastao, njegov stil crtanja mi je postao posebno drag. Nešto kasnije, oprobao se i u dizajnu igara, izbacujući pre svega Legende Andora, a zatim i Avanture Robina Huda u kojima nastavlja sa istim trendom ilustracija. Njegova treća igra je, pak, totalno drugačija. Relativno mala, kartična, kraća zabava za celu porodicu, bez ogromnih tabli prepunih detaljnih pejzaža i tematski potkovanih priča i mehanika.
Ovo je priča o Čuvarima Zmajeva, igri za dva do četiri igrača u kojoj ćete skupljanjem setova sklapati amajlije, uzimati bisere i zmajska jaja kako bi sakupili što veći broj poena. Osnovni deo igre su dva špila karata, jedan koji na poleđini prikazuje broj i drugi koji prikazuje tip zmaja. Ova dva špila zajedno formiraju "knjigu" iz koje se izvlače karte koje igrači dalje povlače u ruku. Na prednjoj strani karte se uvek nalazi određeni zmaj, a cilj igrača je da na kraju svog poteza odigra onoliko karata određenog tipa koliko "knjiga" pokazuje. Ako to uradi, dobija nagradu u vidu delova amajlije, bisera (ako je završio amajliju), zmajskih jaja, bisera ili senovitog (džoker) zmaja. Na kraju poteza svakog igrača i ostali igrači su u mogućnosti da odigraju isti taj set, takođe uzimajući nagrade. Kada se završi određen broj amajlija (u zavisnosti od broja igrača), igra se završava i igrači sabiraju skupljene poene.




KOMPONENTE I GRAFIČKI DIZAJN


I pored nedostatka tabli, Mencel je Čuvare Zmajeva prelepo grafički osmislio i ilustrovao. Počevši od "knjige" koja je podjednako i lepa i pregledna, pa preko preslatko blesavih zmajeva, pa do detalja na amajlijama i jajima. Igra nema prisustvo na stolu kojima mogu da se pohvale veće igre, ali za jednu kartičnu igru izgleda veoma lepo, posebno uz velike karte na kojima se ilustracije nalaze.

Doduše, zbog ove veličine karata dolazimo i do prvog minusa igre, a to je kutija nešto veća nego što bih voleo da bude za igru ovog tipa. Profil je nizak i ne bi trebalo da zauzme mnogo mesta na polici, ali je sama površina kutije dosta veća od standarda za kartične igre.




UTISCI
Prethodno sam već objasnio osnovna pravila igre, ali ono što ovu igru čini posebnom i zabavnom su dodatne, sitne pojedinosti koje dosta utiču na njenu igrivost. Pre svega, skupljanje zmajeva, samo po sebi ne donosi ništa, pa nije bitno koliko imate ukupno određenog tipa zmaja, već samo koliko ste ih odigrali u trenutku izbacivanja. Veći broj odjednom odigranih zmajeva će vam dati bolje nagrade, ali će, naravno, i biti teži zadatak za izvesti. No, ono što je još bitnije, veći broj odigranih zmajeva smanjuje mogućnost da vas protivnici prate na vašem potezu.

Nagrade se uglavnom svode na delove amajlija koji će davati sve veći broj poena kako igra odmiče. Ovde pravi trenutak za odigravanje igra veliku ulogu, jer ako je ostala samo jedna najslabija amajlija, možda ni ne želite sada da je pokupite, ostavljajući je drugom igraču koji će "osloboditi" jače. Ipak, nekada želite što pre da je završite kako bi uzeli crveni biser koji nosi veći broj poena (dobijate ga kada završite amajliju). Aktivni igrač je u mogućnosti i da pre odigravanja seta pokuša da "namesti" knjigu postavljajući jednu kartu iz ruke na nju, efektivno menjajući broj ili tip zmaja za svoj potez. Ovo može uticati mnogo na njegov potez (smanjujući čistu sreću izvlačenja), ali i na potez drugih igrača, posebno ako se uzme u obzir da igrači ne mogu više odigravati zmajeve tipa koji su "zatvorili". Naime, kada odigravate setove zmajeva stavljate ih na gomile ispred sebe raspoređene po tipovima (tj. bojama). Novu gomilu (tj. novi tip zmaja) morate odigrati levo ili desno od prethodno odigranih zmajeva, čime sve one tipove zmajeva koji se nalaze između dva druga tipa više ne možete da igrate tokom ove partije. Kada odigrate sva četiri tipa zmaja dobijate dodatne poene u vidu štitova, ali takođe zatvarate polovinu mogućnosti za dalje odigravanje.

Sve u svemu, igra i pored laganih pravila koja se objasne u roku od par minuta ima iznenađujuće mnogo dubine, posebno ako se u obzir uzmu simpatične, skoro dečje, ilustracije i tema. Ovo nije igra u kojoj će se najmlađi lako snaći jer ponekad zahteva malo nekonvencionalnija razmišljanja, a čak i starijima možda zatreba par igranja dok im se igra uvuče pod kožu. Na svu sreću ovo nije nikakav problem, jer partija traje 15ak minuta, posle čega ćete sigurno tražiti još. Pored neizbežnog uticaja sreće koji je na nivou manje-više bilo koje kartične igre, jedina, blago negativna stavka igre je postavka koja je malo dosadna zbog raspoređivanja amajlija po broju poena. Nije ništa što će vam uzeti duže od minut, ali će se definitivno činiti kao da traje dosta duže.

Po pitanju broja igrača igra je super radila u svim varijantama, iako je u 2 igrača bila malo manje uzbudljiva, u više je bila malo više haotična, pa je ovo do toga šta ko preferira. Po pitanju ponovne igrivosti i varijabilnosti, igra ne nudi previše razlike između partija, ali dovoljno da ne možete da je igrate napamet. Jedina veća izmena su magični kovčezi, odnosno pločice koje menjaju pravila šta trošenje kristala radi u toj partiji. U osnovnoj varijanti, kristal će vam dozvoliti da vučete dodatnu kartu, ali kroz ova opciona pravila mogu se trošiti i za mnoge druge stvari, npr. odigravanje drugačijih karata, uzimanje druge amajlije i sl.



UKRATKO

Čuvari Zmajeva je igra koja me je baš iznenadila. Nisam mislio da će biti loša, ali sam očekivao nešto mnogo više okrenuto najmlađoj publici, a dobio sam odličan filer za ozbiljnije igrače. Od ne baš lako vidljivih taktičkih odluka, preko uvek uzbudljivih push-your-luck elemenata, do brzih i zabavnih partija uz prelepe Mencelove ilustracije, igra je zaista odličan dodatak svakoj kolekciji.


  Ukoliko želite da ispratite još zanimljivih Dankovih objava vezanih za društvene igre, možete to učiniti na njegovom Instagram profilu @balderandboardgames