O IGRI

Dobro došli u dolinu Everdel. Ispod večnog drveta, različite šumske životinje našle su svoje savršeno mesto za život. Tu su pošte, skladišta, osmatračnice, sudovi... Sve ono što jedan šumski grad i treba da ima. Međutim, gradić je postao malo tesan, pa su grupe šumskih bića poslate da nasele nove teritorije i naprave nove gradove. Predvodnik jedne od tih grupa ste i vi, a pokušaćete da u toku jedne godine izgradite vaše naselje, dovedete različita šumska bića i postanete najbolji graditelj u celom Everdelu. I sve to uz igru u potpunosti prevedenu na srpski jezik.

Everdel je igra postavljanja radnika i menadžmenta karata, za jednog do četiri igrača u kojoj kroz četiri runde (koje predstavljaju godišnja doba) pokušavate da skupite najveći broj poena. Iste ćete dobijati kroz gradnju, dovođenje bića, različite akcije i organizovanje događaja.

Na početku partije igrači će dobiti samo dva radnika i određen broj karata. Karte predstavljaju građevine i bića i mogu pripadati jednom od 5 tipova; aktiviraju se odmah pri odigravanju, aktiviraju se pri odigravanju i tokom pripreme za proleće i jesen, aktiviraju se radnicima, aktiviraju se prilikom odigravanja drugih karata, i donose poene na kraju igre. U toku poteza možete odigrati radnike na neku od osnovnih lokacija ili šumskih koje se menjaju iz igre u igru i uglavnom daju jače akcije od osnovnih. Ove akcije će vam pre svega donositi resurse, ali potencijalno karte i poene. Umesto postavljanja radnika možete odigrati kartu iz ruke ili sa zajedničke livade (na tabli), građevinu ili biće, trošeći resurse koji su potrebni za odigravanje. Tematski neke građevine prizivaju određena bića, pa ćete moći da ih odigrate i besplatno, ako građevina već nije iskorišćena za to. Ako niste u mogućnosti da odigrate kartu ili radnika, završavate rundu, uzimate radnike za sledeće godišnje doba i druge bonuse koje donosi.

Tokom igre moguće je radnicima aktivirati i različite događaje ako ispunjavate uslov, a isti će vam na kraju igre doneti poene. Tu su osnovni događaji koji zahtevaju odigran broj određenog tipa karte, ali i specijalni koji se menjaju iz igre u igre i zahtevaju konkretno imenovane karte u vašem gradu.

Igra tematski počinje pred kraj zime, a završava se sa krajem runde koja predstavlja jesen. Na kraju svake runde broj radnika koji imate će se povećati, pa će uz izgradnju vašeg pokretača u vidu različitih karata u gradu, broj akcija i mogućnosti rasti. Na kraju jeseni, kada svi igrači završe svoje akcije, brojite poene sa karata, događaja i tokena skupljenih tokom igre i igrač sa najviše poena je pobednik.

KOMPONENTE I GRAFIČKI DIZAJN

Everdel deo svoje popularnosti svakako duguje prelepom dizajnu i fantastičnoj produkciji u svakom pogledu. Karte su odličnog kvaliteta, resursi lepi i prijatni za držanje, a radnici se osim u boji razlikuju i u tipu životinje koje prikazuju. Tu je i, verovatno već svima poznato, večno drvo Everdela koje se nadvija nad nepravilno sečenom osnovnom tablom i koje će svakome ko prolazi pored stola ukrasti pogled. Ilustracije su živopisne, uvlače nas u temu i prosto stvaraju želju da odemo u šumu i osetimo to blagostanje koje pruža dolina Everdel. Igra dolazi sa plastičnim umetkom koji je solidno zamišljen i bez problema prima čak i zaštićene karte i definitivno olakšava postavljanje i sastavljanje igre.

UTISCI

Everdel je jedna od onih igara za koje sam mislio (pre nego što sam ih probao) da je hajp preveliki i da igra ne zaslužuje toliku ljubav. Ok, prelepo izgleda, ali nemoguće da zaslužuje baš toliko visoke ocene.

Nisam bio u pravu.

Everdel, osim apsolutno prelepe spoljašnosti, nudi jako lepe mehanike koje će one koji bi da probaju nešto malo ozbiljnije lako uvesti u svet osrednje teških igara, ali će svojim kombinacijama i varijabilnošću biti zanimljiv i veteranima. Osećaj progresije koju vam nudi igra koja traje tek nešto oko sat vremena je neverovatan i dok ćete u prvoj rundi jedva sastaviti kraj sa krajem da ispred sebe postavite jednu ili dve karte, do kraja četvrte ćete često dostići limit od 15, pa i imati želju i resurse da postavite i više.

Igra je i tematski prelepo uklopljena, pa će praktično sve akcije i mehanike imati smisla. Iz runde u rundu dobijate nove radnike jer se novi ljudi doseljavaju u vaš gradić, bića koja besplatno odigravate su privučena onom građevinom u kojoj mogu da rade i obitavaju (npr. sudija ide u sud), događaji će zahtevati one karte koje učestvuju u njihovoj organizaciji, karte muža i žene u paru će zauzimati samo jedno mesto u gradu, farme će vam donositi hranu i veću količinu ako je muž tu da radi na njoj itd... A onima kojima teme nikad dosta, tu su maleni tematski tekstovi na dnu svake karte koji tek povećavaju "slatkoću" cele igre na novi nivo.

Kako nijedna igra na svetu nije savršena, to nije ni Everdel. Pored standardnog problema sa kartičnim igrama gde se može desiti da vas jednostavno neće da izvučete ono što vam treba, tu je i problem sa ne baš sjajno napisanim pravilima. I pored toga što je Mipl uradio sjajan posao po pitanju prevoda, originalna pravila nisu najbolje organizovana, a nedostaju im i pojedine informacije koje mogu uticati na igru. S obzirom na popularnost same igre, odgovori se lako nađu na internetu, ali bih voleo da je sve ovo bilo i u samoj knjizi pravila.

Što se tiče varijabilnosti, osim velikog špila karata, tu je i varijabilna postavka u vidu pomenutih šumskih lokacija i specijalnih događaja. Iako u suštini slične, lokacije mogu dosta promeniti igru, a događaji okrenuti strategiju i stvoriti trku za određenom kartom na Livadi. Sve u svemu, varijabilnost je na finom nivou, a nadamo se da će nas Mipl obradovati i sa ekspanzijama koje će dodatno osvežiti igru, ako nam ikada dosadi.

Solo pravila se čine kao neka, ne baš sjajno odrađena, naknadna ideja koja će onima koji žele da ponekad odigraju nešto sami možda i biti zabavna, ali nisu baš najbolji izazov za zakorele solo igrače. S jedne strane je tu predvidljivost Rugvortovih (automatski igrač) akcija, a onda potpuna nasumičnost u odigravanju karata.

UKRATKO

Everdel je igra koja uspeva mehanikama da opravda svoju prelepu produkciju. Zabavna je, zahteva promišljene poteze, ozbiljno dobro tematski potkovana i uz sve to, relativno brza, pa sam siguran da će posle nekih partija ljudi tražiti jedan "revanš na brzinu". Kada na sve to dodate da je ovo još jedan svetski hit preveden na srpski koji ovu jezički veoma zavisnu igru otvara mnogo većem broju ljudi u našoj zemlji, dobijate naslov koji bi i kod nas morao i zaslužuje, fantastično da prođe.