IELLO je firma koja je fokusirana na porodične društvene igre, zato je i bilo veliko iznenađenje kada su najavili “expert” igru - Khora: Rise of an Empire. Veliki optimizam ljudi iz IELLO-a, kao i dobre recenzije nekih uticajnih ljudi iz hobija (pre svega Tom Vasela), za mene su bili dovoljni da dam šansu igri. Bilo je tu prilično jakih predikcija od strane izdavača (da će Khora dostići uspeh Terraforming Mars-a), tako da sam imao jaku želju da prepoznam taj kvalitet.

Igra je smeštena u antičku Grčku. Svaki igrač kontroliše određen polis (ukupno ih ima 7), trudi se da razvija svoju ekonomiju, kulturu i vojsku i da time prikupi što veći broj poena. 


Na tom putu ima izbor od 7 različitih akcija, i svaku od tih akcija (osim vojne akcije) igrači igraju simultano, kao npr. u igri 7 Wonders. Svaku akciju koju odigravate morate da vežete uz kockicu koju bacate na početku poteza. Krećete sa 2 kockice i to znači da možete odigrati 2 akcije za jedan potez, ali je moguće taj broj povećati na 3 tokom igre. Partija se završava  nakon 9 rundi, a svaka runda je praćena nasumičnim događajem. Nasumični događaji pretežno nagrađuju igrače koji razvijaju vojsku a kažnjavaju igrače koji ne ulažu u istu. Naravno, može se desiti i događaj koji nije nužno vezan za vojsku, i može biti pozitivan ili negativan i važi za sve igrače.


Igrivost

Probao sam igru u 2, 3 i u 4 igrača, i zaključak je da je apsolutno sve jedno koliko igrača igra. Partija će trajati između 60 i 90 minuta u svakom slučaju (sa obzirom da se igra simultano, veći broj igrača ne dodaje na trajanju igre), a sama igra je u potpunosti lišena svake interakcije između igrača. Svodi se na trku – ko će pre napraviti mehanizam koji će stvarati novac i poene. Mehanizam se stvara kombinovanjem karata u ruci sa sposobnostima vašeg polisa, a svaki polis je prilično drugačiji. Za mene je to i vrlina i mana igre – mogu svaki polis da odigram nekoliko puta i da igra ostane sveža, ali opet vas same sposobnosti vaše frakcije vuku u određenu strategiju i oduzimaju vam tu slobodu odlučivanja u kom pravcu voditi vaš antički grad.

Kockice donose faktor sreće koji može uticati na ishod partije. Što je broj na kockici veći – imate veći izbor akcija koje možete da odigrate. Postoji cela skala koja služi isključivo da se
“odbranimo” od lošeg ishoda bacanja kockica, ali je neki utisak da bi igra funckionisala i bez toga. Iskreno, nije mi jasno zašto se ubacuje takav haotičan faktor u ozbiljne strateške igre. Nasumičnosti već ima dovoljno – u smislu koje karte ćemo vući i koji događaji će biti vezani uz runde, tako da mi ne deluje da su kockice bile potrebne da bi partije bile drugačije – ima ovde dosta materijala koji igru čini zanimljivom i nakon većeg broja igranja.

Igra mi je sve više prijala nakon svakog novog igranja, što je uvek dobar znak.  Odluke su zanimljive i ukoliko vam, poput mene, ne smeta što je igra potpun soliter, verujem da ćete uživati u konstruisanju vašeg mehanizma.



Komponente
 
Iello nas je navikao na kvalitetne komponente. Tako je i ovog puta, izdvajaju se dvoslojne table za igrače, što se u našem hobiju smatra luksuznom varijantom. Tabla, tokeni i karte su dobrog kvaliteta, a sam insert za igru je prilično dobar, ali boluje od stare boljke – ukoliko koristimo zaštitu za karte, one neće moći da stanu u pregradu koja je za njih namenjena.



Ilustracije na kartama su vrlo lepe, ali prilično generičke. Sama postavljena igra deluje prilično sumorno, dominira braon boja, i na stolu izgleda prilično jednolično. Ikonografija ima svojih problema, cifra 2 izlgeda kao znak veće ili jednako a cifra 1 izgleda kao kosa crta.


Tema: 4/10 tema je prilično generična i vrlo se brzo izgubi u igri
Pristupačnost: 8/10 igra se prilično jednostavno uči i pravila su jasno napisana
Komponente: 8/10 dvoslojne table su sjajna stvar
Estetika: 5/10 nije igra za koju bi ljudi rekli da je lepa
Igrivost: 7/10 sasvim solidna igra koja neće dostići popularnost kakvu joj predviđaju

GENERALNA OCENA: 7/10